Dorin Roșca: ,,Fiecare cadru didactic este prieten, psiholog și părinte”. Interviu la catedră

0
137



Dorin Roșca este un profesor pasionat de limba și literatura română și predă această disciplină la Liceul Teoretic ,,Miron Costin” , din Florești, Republica Moldova. Deși se află la început de carieră, Dorin ne va oferi o perspectivă unică asupra modului în care abordează provocările actuale ale învățământului, în special în contextul în care tot mai puțini copii se sustrag de la lectură. Ce strategii folosește și cum stimulează interesul elevilor pentru citit și învățătură, aflăm dintru-un interviu acordat RealPress.


RealPress:
De ce ați ales să deveniți profesor de limba română ?
Dorin Roșca: Profesorul este acel om de la care înveți ceva. Din clasa a V-a știam că voi îmbrățișa această profesie, pentru că am îndrăgit tactica de lucru a profesoarei mele Tatiana Țîra. Grație Dumneaei, am devenit pedagog.


„Doar o mică parte din elevi citesc din propria dorință”

RealPress: Observăm că, în ziua de astăzi, din ce în ce mai mulți tineri nu mai citesc cărți în format fizic, ci preferă, în schimb, să stea în fața calculatoarelor. Din experiența personală, îmi puteți spune dacă mai citesc tinerii din ziua de astăzi?
Dorin Roșca: Unii tineri citesc, deoarece o cere programa școlară, alții o fac din motiv că îi obligă părinții, alții deloc și doar o mică parte citesc din propria dorință.

RealPress: Aveți cărți pe care le-ați recomanda, în funcție de vârsta cititorului?
Dorin Roșca: Fiecare carte ne învață ceva. Tinerii aleg cărți, în funcție de preferințele lor.

RealPress: Cum încurajați elevii să vorbească și să participe activ în timpul orelor de limba română?
Dorin Roșca: Mă străduiesc să diversific activitatea, le vorbesc despre rolul exprimării corecte în societate, aduc exemple de exprimări eronate. Le propun îmbinări cu carențe de stil și elevii le rectifică.

Practic jocul de roluri între elevi.”


RealPress: Care sunt activitățile preferate pe care le utilizați pentru a face învățarea limbii române distractivă pentru elevi?
Dorin Roșca: Lucrăm  mai mult practic, demonstrez la ecran mici secvențe din opere literare și ei trebuie să continue secvența, să numească autorul și titlul. De asemenea, vin cu enunțuri ce conțin greșeli, iar elevii le corectează. Practic jocul de roluri între elevi.

RealPress: Cum încurajați dezvoltarea abilităților de scriere în limba română ale elevilor?
Dorin Roșca:
Vin cu diferite imagini, câteva lizibile, altele opuse, elevii sesisează importanța scrierii îngrijite și corecte.

Realress: Care este cel mai interesant proiect sau temă pe care l-ați derulat în clasă pentru a stimula interesul elevilor pentru limba română?
Dorin Roșca:
Cel mai interesant proiect este ,,Limba română-doina dorurilor noastre”. Aici elevii vin cu diverse activități de omagiere a limbii române.

RealPress: Cum gestionați situațiile în care elevii întâmpină dificultăți în a înțelege anumite concepte gramaticale?
Dorin Roșca: Este firesc ca unii să înțeleagă tema din prima explicație, iar alții să aibă nevoie de explicații suplimentare. De aceea, începem cu ceea ce este mai simplu, cuvinte și exemple suplimentare.

,,Fiecare cadru didactic este prieten, psiholog și părinte.”

RealPress: Cum vă implicați în crearea unui mediu de învățare plăcut în clasă ?
Dorin Roșca: Fiecare cadru didactic este prieten, psiholog și părinte. Mă străduiesc să ofer sfaturi, când elevii au nevoie. Combin metodele tradiționale cu cele moderne. Stimulez elevii prin diferite activități.


,,Modul de exprimare vorbește despre nivelul de cultură.”


RealPress:
Ce sfat le-ați da elevilor pentru a-și îmbunătăți abilitățile în limba română, în afara orelor de curs?
Dorin Roșca: Felul de exprimare vorbește despre nivelul de cultură. De aceea, vă îndemn pe toți să vorbim corect românește. Evitați xenismele și excesul de neologisme. Amintesc afirmația marelui Stănescu: ,,Limba română e patria mea.”


Lasă un comentariu