Prof. Alina Damian: „Am avut destui copii care au luat nota 10 la bac, la logică”. Interviu la catedră

0
287

Alina Damian este profesoară de discipline socio-umane la Liceul Teoretic „Tudor Arghezi”, din Craiova. Cu o experiență de aproape 13 ani în învățământ, Alina a format, de-a lungul timpului, elevi și oameni, care au împărtășit mai departe valorile insuflate de ea. La clasele de a 12-a, profesoara face pregătire suplimentară cu elevii care urmează să susțină proba la logică, la examenul de bacalaureat. De ani de zile ajută copiii să obțină note mari la examen, inclusiv nota 10. Cum reușește să țină pasul cu elevii, cum le captează atenția, cum face să îi înțeleagă, dar și cum pot obține nota 10 la proba de logică, la bac, ne spune chiar ea în „Interviu la catedră”.

RealPress: De unde a venit pasiunea pentru a deveni profesor și pentru a vă afla la catedră?

Prof. Alina Damian: Mi-am descoperit pasiunea în anul III de facultate, în timpul practicii pedagogice pe care am făcut-o la Colegiul Național „Carol I”, din Craiova, unde am avut un mentor extraordinar, care mi-a călăuzit pașii de-a lungul timpului. De la început, am simțit că această meserie este pentru mine. În anul II de master, mi-a apărut oportunitatea de a o suplini pe profesoara care mi-a fost mentor.

RealPress: Orice meserie vine la pachet cu oportunități și provocări. Ce presupune mai exact să fii profesor de discipline socio-umane, respectiv logică? Care sunt avantajele și dezavantajele?

Prof. Alina Damian: Unul din avantaje este faptul că suntem mereu conectați la ceea ce se întâmplă în jurul nostru, fiind profesori de socio-umane. Practic, noi ne ocupăm de ceea ce înseamnă om și societate. Asta mă obligă pe mine să fiu mereu în pas cu ceea ce înseamnă prezentul, să citesc constant, să caut noi informații care să fie relevante pentru copii. Gama de discipline pentru noi este una largă și putem face o relație între toate.

Spre exemplu, la filosofie te poți folosi de ceea ce ai predat anterior la sociologie și chiar logică. Un alt avantaj este faptul că sunt văzute ca materii „de pauză”, oricare dintre acestea. Logica nu este atât de stresantă pentru copii, ei nu se mai gândesc la matematică sau alte științe și sunt mai deschiși. Acest lucru poate fi și un dezavantaj, fiindcă elevii pot percepe această disciplină ca nefiind importantă, ceea ce nu este adevărat, fiindcă fiecare materie în parte are rolul ei și dezvoltă anumite abilități.

De exemplu, îți poți da seama, la un moment dat, că anumite probleme nu le rezolvi cu matematica, ci cu logica. Raționamentele pe care le-ai învățat la logică, te pot ajuta să rezolvi diverse situații. Un alt punct slab îl constituie orele puține, alocate pe săptămână. Fiind o singură oră pe săptămână, este destul de complicat să îți faci catedra și sunt catedre reduse la nivel de țară. Sunt oameni care nu își găsesc posturi, trebuie să fii perseverent și să nu renunți niciodată.

„M-am pus în pielea lor”

RealPress: Fiind discipline care se predau, mai cu seamă, la liceu bănuiesc că nu v-a fost la fel de ușor de prima dată să vă aflați în fața unor adolescenți, care trec prin fel și fel de etape. Cum ați gestionat relația cu ei și cum ați reușit să închegați o legătură cu elevii dumneavoastră?

Prof. Alina Damian: Foarte simplu. M-am pus în pielea lor și cred că asta este cel mai important. Tot timpul mă regăsesc pe mine în anumite situații și mă gândesc cum mi-ar fi plăcut mie să fie gestionate lucrurile și cât de important ar fi fost pentru mine să găsesc acel profesor care să fie deschis și care să îmi înțeleagă frustrările sau anxietățile. Nu trebuie să uiți că și tu ai fost acolo și că și tu ai fost supus greșelii și ești în continuare, să te gândești bine înainte să acționezi. Eu încerc doar să rămân umană, fiindcă nu sunt un roboțel în fața copiilor, care trebuie să dicteze o lecție, ci trebuie să le transmit ceva din fărâma aceea pe care o am eu.

RealPress: La specializările de profil uman, majoritatea elevilor aleg să susțină cea de-a treia probă la examenul de bacalaureat, la logică. Cum vedeți acest lucru și de ce credeți că prima lor  opțiune este aceasta?

Prof. Alina Damian: Văd acest lucru ca pe ceva pozitiv și pe mine mă bucură să văd că elevii își doresc să dea bacul la logică. Mi se pare că este o gură de aer curat, după ce ai avut de învățat foarte mult la materiile oblogatorii. Este nevoie de un pic de interes. Este un set de reguli pe care, dacă îl respecți, nu ai cum să dai greș. Logica este o oportunitate pentru a-ți crește media la bac, dar, ca la orice altă disciplină, este necesar să înveți și partea de teorie și să lucrezi.

„Într-o noapte nu poți învăța o materie”

RealPress: Auzim, adesea, că se poate obține cu ușurință nota 10 la examenul de la logică. Aș vrea să știu cât de ușor este și cum putem cădea în capcanele „nevăzute” la prima vedere?

Prof. Alina Damian: Capcana cea mai mare, din punctul meu de vedere, este că „apleci urechea” și te lași influențat de faptul că „x” spune că a învățat o noapte și a obținut o notă mare. Într-o noapte nu poți învăța o materie, asta e clar. Ai nevoie să lucrezi câteva luni, măcar o data pe săptămână două, trei ore, iar dacă faci asta, eu zic că e suficient. Se poate învăța rapid, în funcție de ritmul și stilul fiecăruia de învățare.

RealPress: Cum putem obține nota 10 la proba de logică la examenul maturității? Au elevii nevoie de meditații?

Prof. Alina Damian: Nu ai cum să obții nota 10 fără muncă. Dacă muncești, poți lua 10 la orice materie. Nu au nevoie elevii de meditații, ci să fie mai focusați, să își cunoască interesul mai bine și atunci când omul din fața lor le transmite informația, ei sa o capteze.

„Am avut destui copii care au luat nota 10 la bac, la logică”

RealPress: Scopul probei la alegere este tocmai acela de a ajuta elevul să învețe mai puțin și să obțină o notă mare. Care sunt cele mai mari rezultate pe care le-ați avut cu elevii dumneavoastră?

Prof. Alina Damian: Am avut destui copii care au luat nota 10 la bac, la logică. Au fost și surprize, dar, în general cei care au fost serioși de la început, s-au menținut așa până la sfârșit. Cei de la care aveam așteptări, nu m-au dezamăgit.

RealPress: Există mai multe categorii de elevi, printre care se numără și acestea două: elevi care învață pe tot parcursul anului școlar și se pregătesc minuțios pentru această probă, importantă din viața lor, dar și elevi care învață în ultimele două săptămâni, spunând că oricum uită informația până la examen. Cum credeți că ar trebui procedat corect, când vine vorba de disciplina pe care o predați?

Prof. Alina Damian: Ar fi bine să se pregătească din timp, să nu lase lucrurile pe ultima sută de metri, pentru că devine stresant. Atunci când le lași pe toate pentru ultimul moment, începe să devină haos. Am observat că în ultimele săptămâni de dinainte de bac, copiii nu se mai concentrează la fel de bine, deoarece intervine acel stres. Ar fi bine să își împartă materia încă de la începutul anului școlar, să învețe să își gestioneze timpul. La logică, de exemplu, nu ai cum să uiți informația, deoarece, atunci când faci exerciții, reiei tot ce ai învățat.

RealPress: Ce metode și strategii folosiți pentru a-i face pe cei „din bănci” să fie atenți și să învețe? Îmbinați partea teoretică cu cea practică? Pe care o abordați mai des și care vi se pare mai de ajutor?

Prof. Alina Damian: La logică, dacă nu faci practică, degeaba înveți teoria. Nu te ajută cu nimic informațiile, dacă nu știi să aplici în exerciții. E la fel ca la matematică. Cred că ai nevoie de ambele și trebuie găsit un echilibru între cele două. Teoria se poate învăța prin practică, din punctul meu de vedere. Elevul trebuie să învețe care e importanța unui anumit subiect, cu ce îl ajută, fiindcă altfel nu o să îi dea prea multă atenție. Eu îi fac să rămână cu informația prin repetarea ei de multe ori. Poate devin repetitivă la un moment dat, dar altfel consider că nu ai cum.

„Elevii aleg logica, fiindcă presupune siguranță”

RealPress: De ce aleg elevii să susțină proba examenului la logică și nu la filosofie, sociologie sau psihologie, spre exemplu?

Prof. Alina Damian: Fiecare are dreptul să aleagă, dar eu le sugerez logica, fiindcă la filosofie, de exemplu este vorba de interpretare, iar eu nu vreau să fie în defavoarea lor. Elevii aleg logica, fiindcă presupune siguranță. E foarte simplu, ai făcut exercițiul, primești punctajul, nu l-ai făcut, nu primești. Un alt aspect este și cantitatea informațiilor, pentru că, spre exemplu, la psihologie este mult mai mult de învățat, dar în calitate de profesor, poți doar să îi sugerezi ce consideri tu că este mai bine. Eu le arăt încă de la început cum se lucrează la logică și în funcție de asta ei decid dacă vor sau nu să meargă mai departe cu aceasta probă. În general, aleg să continue.

Lasă un comentariu