Sari la conținut
Home » Știri » Prof. Simona Roșu: „Am avut și am, în continuare, elevi care au adus liceul pe podium”. Interviu la catedră

Prof. Simona Roșu: „Am avut și am, în continuare, elevi care au adus liceul pe podium”. Interviu la catedră

Simona Roșu este profesoară de Informatică și TIC (Tehnologia Informației și a Comunicației) la Liceul Teoretic „Tudor Arghezi”, din Craiova. „La catedră”, de mai bine de 20 de ani, Simona inspiră și modelează destine zilnic, prin intermediul meseriei pe care și-a ales-o. Profesoara povestește despre profesia ei, despre provocările pe care le-a întâmpinat de-a lungul timpului, despre rezultatele remarcabile ale elevilor săi, dar și despre oportunitățile pe care le oferă Informatica persoanelor care aleg să o studieze. Ce înseamnă să fii profesor de această disciplină, în România anului 2024, aflăm chiar de la ea, în cele ce urmează.

RealPress: Încă din copilărie, ne facem proiecții asupra viitorului nostru și ne propulsăm spre diverse meserii. De ce ați ales să deveniți profesor și, mai cu seamă, profesor de informatică?

Prof. Simona Roșu: Deși eram preocupată de creația vestimentară,  iar a doua opțiune ar fi fost Facultatea de Informatică, pentru că era un domeniu în plină evoluție, în care matematica pe care o studiasem mă ajuta să programez, mama m-a convins să nu plec la Iași, care era departe, ci să studiez în Craiova. Ea lucrase aproape toată viața într-un centru de calcul, la Combinatul Chimic și spunea că nu e pentru mine Informatica, aducându-mi contraargumente: ,,stai toată ziua cu ochii în monitor, pe scaun, mai bine te faci profesoară de matematică, e o meserie frumoasă!”.

După cinci ani de facultate, în 1995, mi-am obținut licența în Matematică. Au urmat câțiva ani în care am fost suplinitor în diverse școli din județ, iar în 2000 am terminat a doua facultate, în același an obținând un post de profesor suplinitor pe disciplina Informatică la Liceul Teoretic ”Tudor Arghezi”, unde m-am și titularizat anul următor. Era nevoie atunci de profesori de informatică, erau posturi în oraș, cred că și asta a contat în decizia mea. Așa că primul om care a văzut în mine un profesor a fost mama, dar indiferent de ce și-a dorit mama pentru mine, tot la visul meu am ajuns, să studiez Informatica.

RealPress: Auzim, adesea, atât la televizor, cât și în on-line faptul că sistemul de învățământ românesc are deficiențe majore și aș vrea să știu punctul de vedere al unei persoane avizate. Cum este să fiți profesor în sistemul de învățământ din România?

Prof. Simona Roșu: Pentru mine, să lucrez ca profesor de informatică într-un liceu teoretic, este o provocare permanentă, o bucurie. Sistemul ar trebui să pună la dispoziția școlilor mai multe resurse financiare pentru ca elevii să aibă acces la cele mai noi tehnologii, la echipamentele noi, iar profesorii să fie instruiți să le folosească. Nu îmi place faptul că sunt foarte multe documente pe care trebuie să le avem în școli, de multe ori inutile, pentru care se muncește foarte mult, pe lângă toate orele noastre și timpul alocat pregătirii lor.

Știi vorba aceea: ”Omul potrivit la locul potrivit”? Eu cred că acolo unde nu este omul potrivit la locul potrivit, orice sistem are într-adevăr o deficiență. Dar avem atâtea lucruri bune în sistemul nostru de învățământ și atâția oameni dedicați, încât activitatea se desfășoară, de cele mai multe ori, foarte bine, în ciuda problemelor economice sau politice cu care societatea românească se confruntă.

„Învăț permanent și de la ei, pentru că ei aduc metode noi de a rezolva anumite probleme”

RealPress: Se spune că omul cât trăiește, învață și aș vrea să aflu de la Dumneavoastră ce părere aveți despre schimbul de informații dintre elevi și profesori. Are de învățat un profesor de la elevii săi? Dacă da, ce anume?

Prof. Simona Roșu: Am avut norocul să fiu pregătită pentru un domeniu care azi are mare căutare pe piața muncii. Faptul că azi specialiștii IT sunt unii dintre cei mai bine plătiți angajați nu doar în România, ci și oriunde în lume, atrage elevii spre studiul Informaticii. Dar și faptul că tehnologia evoluează permanent și eu predau și TIC(Tehnologia Informației și a Comunicațiilor), face ca elevii să vină cu plăcere la orele mele.

Nu de puține ori folosesc prilejul de a pune în valoare cunoștințele lor la ore, implicându-i în explicarea utilizării anumitor aplicații, sau anumitor dispozitive, pe care ei deja le cunosc, iar eu abia încep să le folosesc. Învăț permanent și de la ei, pentru că ei aduc metode noi de a rezolva anumite probleme, sau îmi arată moduri mai rapide prin care pot ajunge la un rezultat. Încurajez acest mod de lucru, pentru că astfel elevii mei nu se tem să își spună opiniile, să vorbească liber, să întrebe atunci când întâmpină dificultăți.

RealPress: Care au fost cele mai mari provocări pe care le-ați întâmpinat de-a lungul carierei Dumneavoastră și cum ați reușit să le depășiți?

Prof. Simona Roșu: Una dintre marile provocări a fost să particip în 2006 la un curs organizat de Oracle România, cu traineri care vorbeau doar engleză și să reușesc să primesc o certificare, iar apoi să pot preda elevilor mei pe baza platformei de învățare oferită de Oracle. Cursul avea o parte online la care trainerii erau români, apoi o parte față în față cu cei străini. În liceu, eu am studiat franceză și germană, așa că a trebuit ca singură să învăț engleză, ca să pot învăța și modelarea și programarea bazelor de date.

O altă provocare a fost să îndrum o grupă de studenți în timpul pandemiei, fiind atât eu, cât și elevii și studenții acasă. Am reușit să îi adaug ca profesori alături de mine la clase, pe Google Classroom, și au putut să participe la ore, atât ca asistenți, dar și să posteze materiale pentru elevi, să predea online, să corecteze teme.

Atunci, în pandemie, am fost implicată în crearea conturilor pentru elevi și profesori pe platforma Google Classroom și lucram de dimineața până seara, a fost foarte greu din punct de vedere fizic, să stau ore în șir pe scaun, să-mi solicit vederea, care s-a degradat. Dar am avut și satisfacția să reușesc să nu pierd orele, iar cu ajutorul unei tablete grafice și a două laptopuri să aduc elevilor mei toate informațiile necesare parcurgerii materiei, fiind zi de zi conectați on-line.

RealPress: Sunt zvonuri la tot colțul că, din păcate, școala românească nu ne pregătește pentru viață. Ce părere aveți de acest lucru și aș dori să-mi spuneți cum ne ajută informatica în viață?

Prof. Simona Roșu: Nu sunt de acord cu această opinie. Depinde foarte mult de ce fac profesorii la clasă. Dacă se manifestă ca niște teoreticieni și nu leagă teoria de viața reală, nu ar trebui să rămână în sistemul de învățământ. Dacă în orele de consiliere și orientare (sau Dirigenție, cum se numea înainte) se abordează teme diverse, dacă în ”Școala Altfel” sau ”Școala Verde”, profesorii implică elevii și în altfel de activități, care le dezvoltă și alte abilități de viață, dacă încearcă să–i cunoască și să-i orienteze către un domeniu potrivit, atunci școala românească îi pregătește pentru viitor, pentru viață. Zi de zi folosim tehnologia, indiferent dacă este vorba de telefon, televizor, computer, dispozitive inteligente. Toate ne fac viața mai ușoară și există datorită informaticienilor care le-au programat.

În foarte multe situații din viața noastră trebuie să interacționăm cu baze de date, în spatele cărora stau tot informaticieni, care creează permanent sisteme de gestiune a bazelor de date și le îmbunătățesc. Roboții care ocupă un loc, din ce în ce mai important în viața noastră, sunt programați tot de persoane care au studiat informatica. Pentru că atunci când vorbim de Informatică, vorbim despre robotică, despre programare, despre inteligență artificială, despre multe alte ramuri ale acestei discipline.

„Am avut și am, în continuare, elevi care au adus liceul pe podium”

RealPress: Ați avut rezultate remarcabile cu elevii Dumneavoastră? Dacă da, îmi puteți enumera câteva exemple?

Prof. Simona Roșu: Da, am avut și am, în continuare, elevi care au adus liceul pe podium prin rezultatele lor. Sunt copii minunați, unii foarte modești, dar foarte serioși, cărora nici prin gând nu le trecea să se implice în competiții, alții sclipitori, cu care orice profesor ar fi fost fericit să lucreze, dar eu am avut norocul să-i am elevi.

Am avut premii atât la concursuri, cât și la olimpiade. Am avut participări la olimpiada națională, atât la Informatică, cât și la TIC. Dar în spatele fiecărui premiu este o muncă de echipă, elevi și profesori. Acum am trei elevi de gimnaziu care au obținut premii la olimpiada de Informatică în 2023: unul dintre ei, din clasa a VIII-a, care a participat și la etapa națională, dar are în palmares din anii precedenți și premii la olimpiadă, o medalie de bronz la etapa națională, dar și premii sau mențiuni și la alte concursuri, fiind unul dintre copiii geniali cu care am lucrat.

De asemenea, ceilalți doi elevi din clasa a VI-a, dintre care unul a obținut locul II pe județ și celălalt a obținut locul III pe județ. Primii doi au fost admiși și la Centrul de Pregătire pentru Performanță în Informatică, unde fac parte din lotul de juniori al județului Dolj. Toți au fost admiși și la Centrul de Excelență.

De-a lungul timpului am avut rezultate remarcabile cu alți elevi care au reprezentat județul la etapa națională a olimpiadei de TIC, dar și numeroase premii la faza județeană a acestei olimpiade.

RealPress: Ce strategii și metode de învățare aplicați la clasă, astfel încât să reușiți să îi mențineți atenți pe elevi, fie vorba chiar și de o clasă de profil umanist, unde nu se pune atât de mult accentul pe matematică sau științe, în general?

Prof. Simona Roșu: Cred că elevii au nevoie să li se explice pas cu pas ce au de făcut, de aceea de multe ori, fie eu, fie un alt elev lucrează la un calculator, conectat la videoproiector, în același timp cu ei. Ei pot să solicite ajutor, atunci când nu reușesc să rezolve sarcinile, pentru că eu le cer și feed-back.

Uneori lucrează individual și apoi sunt grupați câte doi pentru a se evalua reciproc, alteori cei care termină primii merg și–i evaluează sau îi ajută pe cei care termină după ei. Astfel, ei se simt importanți, pentru că au posibilitatea de a–și folosi abilitățile. Alteori lucrează la portofolii sau proiecte, folosesc aplicații care îi ajută și la alte discipline, sau realizează materiale foarte atractive din punct de vedere estetic. E o plăcere să vezi creativitatea și implicarea lor și îi invit să vadă și lucrările colegilor.

Sunt un profesor care e atent și la nevoile elevilor, așa că fiind eu empatică, ei sunt deschiși și implicați în activități. Nu îi judec, nu îi critic, sau dacă o fac e o critică constructivă,  dar sunt și foarte strictă în anumite situații, în respectarea celorlalți, în respectarea regulilor. Încerc să le dau de fiecare dată motive pentru care au nevoie să lucreze la TIC, bazându-mă pe faptul că vor fi mereu nevoiți să utilizeze un calculator, tehnologia.

RealPress: Ce a însemnat „școala on-line” pentru Dumneavoastră și pentru elevii Dumneavoastră? Cum v-ați adaptat?

Prof. Simona Roșu: A fost o mare provocare. Dar consider că în ciuda neajunsurilor ei, elevii mei au avut parte de atenție, de suport și de o experiență de învățare bună. Pentru mine a fost o perioadă în care am descoperit noi aplicații, am achiziționat și am folosit prima dată o tabletă care m-a ajutat să scriu ca și la tablă, dar și să păstrez lecțiile făcute în orele desfășurate pe platforma Zoom. M-am ocupat și de crearea unor tutoriale pentru folosirea platformei, atât pentru elevi, cât și pentru profesori, pentru că era ceva nou și fiecare avea nevoie de suport.

Am avut elevi foarte serioși, care erau foarte atenți, tot timpul preocupați să învețe, dar și elevi care au profitat de conexiunea slabă la internet, câteodată, sau de faptul că pica curentul, sau alții care își uitau mereu parola. Au fost și situații în care am realizat că pentru unii dintre ei era foarte greu să răspundă la ore pentru că într-o cameră stătea toată familia și același calculator era folosit de toți copiii.

„Folosirea unui  limbaj de programare e recomandată din gimnaziu”

RealPress: Fiecare informație ne este de folos, mai devreme sau mai târziu, iar profesorii mereu ne spun, încă din școala primară că, la un moment dat, ne vom „lovi” de ceea ce se explică la clasă și  subconștientul va lucra în rezolvarea problemei, grație datelor învățate la școală. De ce ar trebui elevii să învețe informatică, iar dacă am vorbi de programare, de la ce vârstă recomandați ca un copil să se îndrepte spre studiul acesteia?

Prof. Simona Roșu: Elevii care studiază informatica au posibilitatea să se angajeze foarte repede, să fie foarte bine plătiți și să lucreze de oriunde din lume. Informatica nu este pentru oricine, are nevoie de o gândire logică, de un solid suport matematic. Dar folosirea unui  limbaj de programare e recomandată din gimnaziu. Pentru codarea cu ajutorul blocurilor, ca și niște piese de puzzle, pot recomanda și vârste de școală primară.

RealPress: Dacă ați putea da timpul înapoi, v-ați alege aceeași meserie? Ce înseamnă pentru Dumneavoastră să fiți profesor?

Prof. Simona Roșu: Cred că aș alege tot această meserie, simt că asta este menirea mea. Să fiu profesor înseamnă să mă perfecționez permanent, să mă adaptez vremurilor, să creez un mediu în care copiii să se dezvolte, să aduc în activitățile mele inovație, creativitate, să observ nevoile elevilor dar și nevoile pieței muncii, pentru a-i pregăti să facă față cu succes provocărilor vieții. Mă consider norocoasă că lucrez cu copiii, care nu mă lasă să simt povara anilor care trec, care îmi dau zilnic energia lor pozitivă.

Lasă un comentariu

Numele Paginii Tale